-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16725 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

علت اين كه شيعه بر مهر و خاك سجده مي كند چيست و از چه زماني آغاز شد؟
در مورد سجده روايت گرديده است: كه در زمان پيامبر (ص) همه بر خاك كف مسجدالنبي سجده ميكردند و براي آزار نديدن از خشونت سنگريزههإ؛ن** و نيز براي تسطيح آن، ماسه نرم ريخته بودند. هم چنين براي جلوگيري از سوزش در تابستانها در محل سجده، حصير ميگذاشتند. اين مطلب با مباني فقهي شيعه نيز كاملاً سازگار است؛ زيرا مهر از نظر فقهي موضوعيت ندارد؛ بلكه تسهيل كننده دسترسي به خاك است. در روايت صحيحه هشام بن حكم - كه همه فقها طبق آن فتوا دادهاند - آمده است : انه قال لابي عبدالله - عليه السلام - : اخبرني عما يجوز السجود عليه و عما لايجوز، قال: السجود لايجوز إلّا علي الارض او علي ما انبتت الارض إلّا ما اكل او لبس. فقال له: جعلت فداك ما العلة في ذلك؟ قال: لأنّ السجودَ خضوع للّه - عزّ و جلّ - فلا ينبغي ان يكون علي ما يؤكل و يلبس؛ لأنَّ ابناء الدنيا عبيد ما يأكلون و يلبسون، والساجد في سجوده في عبادة اللّه - عز و جلّ - فلا ينبغي ان يضع جبهته في سجوده علي معبود ابناء الدنيا الذين اغترَوا بغرورها؛ هشام از حضرت امام صادق(ع) پرسيد: مرا آگاه ساز بر چه سجده روا است و بر چه ناروا. فرمودند: سجده تنها بر زمين و آنچه ميرويد جايز است، جز آنچهكه پوشيدني و خوردني است. باز پرسيد: فدايت شوم! فلسفه آن چيست؟ فرمودند: زيرا سجده، خضوع در پيشگاهخداوند عزّوجل است. پس نشايد كه بر پوشيدني و خوردني انجام گيرد؛ زيرا دنيا گرايان بنده خوردنيها وپوشيدنيهايند، و سجدهكننده در سجدهاش خداي را پرستشگر است. لاجرم نشايد كه پيشاني خود برمعبود دنيا گرايان كه فريفته فريبايي آنند - بسايند، (وسائل الشيعه، ج 3 ، باب 1 ، من ابواب مايسجد عليه، ح 1).

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.